Vorträge

Konferenzbeiträge und Vorträge

  • Licandro, U. (2018, August). Mediating language intervention through peers. In C. Beckerle (Chair), Individual Language Support in Heterogeneous Children’s Groups. Oral Presentation at the EARLI SIG 5 Conference – Learning and Development in Early Childhood, Freie Universität Berlin, Germany.

  • Licandro, U. & Syczewska, A. (2018, June). Bilingual narrative intervention for school-aged children with developmental language disorders. Presentation at the Child Language Symposium (CLS), University of Reading, UK.

  • Licandro, U. (2017, October). Child Language in Preschool Settings: Development and Support. Symposium at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.

  • Licandro, U. (2017, October). Narratives as a Window into Children’s Emerging Second Language Skills. In U. Licandro (Chair), Child Language in Preschool Settings: Development and Support. Symposium at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.

  • Kupersmitt, J., Harr, A.-K., Engemann, H., & Licandro, U. (2017, July). Narrative-Embedded Motion Events: A Developmental Cross-Linguistic Study of German and Hebrew. In Armon-Lotem (Chair), The Linguistic Expression of Causal Relations in Picture-Based Narratives: A Focus on Motion, Emotion, and Intention. Talk at the 14th International Congress for the Study of Child Language (IASCL). Lyon, France.

  • Licandro, U. (2016, September). Erzählfähigkeiten von Kindern mit Deutsch als Zweitsprache. Vortrag auf dem 32. Bundeskongress der Deutschen Gesellschaft für Sprachheilpädagogik (dgs). Universität Hannover.

  • Lüdtke, U., Licandro, U. & Schmitt, M. B. (2016, Februar). Inklusion und Sprachtherapie – Verortung und internationale Perspektiven. Vortrag im Rahmen des 17. dbs Symposiums „Inklusion und Sprachtherapie“. Leibniz Universität Hannover.

  • Licandro, U. (2014, September). Peerbeziehungen im Vorschulalter - Chancen für Sprachförderung und Sprachtherapie. Vortrag auf dem 31. Bundeskongress der Deutschen Gesellschaft für Sprachheilpädagogik (dgs). Universität Leipzig.

  • Licandro, U. (2014, July). Potentially Protective Environmental Factors for Children at Risk for Language and Literacy Difficulties. Symposium at the 13th International Congress for the Study of Child Language. Amsterdam, Netherlands.

  • Licandro, U. & Lüdtke, U. (2014, July). Home Language and Literacy Environments in Bilingual Preschoolers. In U. Licandro (Chair), Potentially Protective Environmental Factors for Children at Risk for Language and Literacy Difficulties. Symposium at the 13th International Congress for the Study of Child Language. Amsterdam, Netherlands.

  • Licandro, U. & Lüdtke, U. (2014, July). Peer-Assisted-Learning in Second Language Acquisition. In Stude, J. (Chair), The Potential of Talk Among Peers for Children’s School-Related Discursive Skills. Symposium at the 13th International Congress for the Study of Child Language. Amsterdam, Netherlands.

  • Licandro, U. & Lüdtke, U. (2013, November). Narrative Intervention for Bilingual Preschoolers – an Exploratory Intervention Study. 2013 American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) Convention, Chicago, USA.

  • Licandro, U. (2013, Oktober). Sprachtherapie in den USA. In M. Grohnfeldt (Chair): Vergleichende Sprachheilpädagogik und Logopädie. Grundsätzliche Überlegungen und ausgewählte Beispiele. 6. Symposium Internationale Heil- und Sonderpädagogik. Ludwig- Maximilians-Universität München.

  • Licandro, U. (2013, August): Educational Professionals and Peers Facilitating Mono- and Bilingual Language Acquisition. Symposium at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.

  • Licandro, U. & Lüdtke, U. (2013). Peers as Mediators in Second Language Acquisition. In U. Licandro (Chair), Educational Professionals and Peers Facilitating Mono- and Bilingual Language Acquisition. Symposium at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.

  •  Licandro, U. (2013, June): Narrative Intervention for Bilingual Preschoolers. Presentation at The Crane Center for Early Childhood Research and Policy, Ohio State University, USA.

  • Licandro, U. & Lüdtke, U. (2013, März): Potensiellerden faydalanmak! - Bilinguale Peers, Eltern und Erzieherinnen als Ressourcen in der Sprachdiagnostik und Sprachförderung von mehrsprachigen Kindern. Vortrag auf dem 8. Osnabrücker Kongress „Bewegte Kindheit“, Kongresshalle Osnabrück, Deutschland.

  • Licandro, U. & Lüdtke, U. (2012, Oktober): Neue Wege in der vorschulischen Sprachförderung mehrsprachiger Kinder. Vortrag auf der Nachwuchstagung der Kommission Pädagogik der frühen Kindheit (DGfE), Universität Osnabrück, Deutschland.

  • Licandro, U. & Lüdtke, U. (2012, September): ‚Peer Tutoring‘ im Kontext von Diversität und Inklusion. Vortrag auf dem 30. Bundeskongress der Deutschen Gesellschaft für Sprachheilpädagogik (dgs) „Sprache im Lebenslauf“, Universität Bremen, Deutschland.

  • Lüdtke, U. & Licandro, U. (2012, September): Schulische Sprachförderung und Sprachtherapie in Zeiten der Inklusion – Was können wir voneinander lernen? International Round Table auf dem 30. Bundeskongress der Deutschen Gesellschaft für Sprachheilpädagogik (dgs) „Sprache im Lebenslauf“, Universität Bremen, Deutschland.

  • Licandro, U. & Lüdtke, U. (2012, August): Peers as Agents in Preschool Language Intervention – Can They Bridge the Cultural and Linguistic Mismatch? In C. Gunzenhauser (Chair), Language Development and Peer Problems: Integrating Developmental Psychology, Linguistics, and Speech-Language Pedagogy and Therapy. Symposium at the EARLI SIG 5 Learning and Development in Early Childhood, Utrecht University, Niederlande.

  • Licandro, U. (2012, Juni): Peer-basierte Sprachförderung im Elementarbereich. Vortrag beim Forschungs- und Doktorandenkolloquium Wissenskonstruktion über die Lebensspanne, Universität Erfurt, Deutschland.

  • Licandro, U. (2012, April): Sprachtherapie im Handlungsfeld Schule am Beispiel der USA. Vortrag im Rahmen der Vorstandssitzung des Deutschen Budesverbands der akademischen Sprachtherapeuten, Inter City Hotel Hannover, Deutschland.

  • Licandro, U. & Lüdtke, U. (2011, Oktober): ‚Peer Tutoring‘ als kultur-sensitiver und ressourcenorientierter Interventionsansatz in Fördersituationen mit mehrsprachigen Kindern. Vortrag auf dem 19. Kongress der Österreichischen Gesellschaft für Sprachheilpädagogik, Waidhoven, Österreich.

  • Lüdtke, U.; Licandro, U.; Borsutzky, M. (2011, Oktober): Sprachtherapeutischer Unterricht – auch in (inklusiver) Zukunft qualitativ hochwertig! Abschlussvortrag auf der Herbsttagung der Deutschen Gesellschaft für Sprachheilpädagogik, Stadtteilzentrum Kronsberg, Hannover, Deutschland.

Wissenschaftstransfer: Eingeladene Vorträge (Auswahl)

  • Licandro, U. (2017, Mai). (Sprach-)Vielfalt in der Kita. Perspektiven auf Sprachbildung, Sprachförderung und Familie. Vortrag auf der Rucksack-Klausurtagung, Regionale Ar-beitsstellen für Bildung, Integration und Demokratie (RAA) e.V.,Berlin.

  • Licandro, U. (2017, März). Die Bedeutung der Peer-Interaktionen für ein- und mehrspra-chige Kinder. Vortrag auf dem Nifbe MultiplikatorInnentreffen zum Thema „Mehrsprachig-keit als Potential“. Landesjugendamt Münster.

  • Licandro, U. (2015, November). Mehrsprachigkeit in Kitas und Grundschulen - Heraus-forderung und Chance. Vortrag im Rahmen der Netzwerktagung „Sprachbildung und Sprachförderung im Übergang von Kita und Grundschule“, Schule im Großen Freien, Stadt Laatzen.

  • Licandro, U. (2015, Januar). Kindliche Mehrsprachigkeit - weg von Mythen hin zu Best Practice. Vortrag im Rahmen des Pädagogischen Forums, Pestalozzi Stiftung, Großburg-wedel.

  • Licandro, U. (2012, Februar). Das "sprachpädagogische mismatch" überwinden: Aktuelle Trends in der Sprachtherapie mit mehrsprachigen Kindern. Vortrag auf der Kooperations-praxis-Veranstaltung, Leibniz Universität Hannover.

  • Licandro, U. (2011, November). Sprachbildung und Sprachförderung in der Kindertages-stätte gestalten. Vortrag auf der Fachtagung "Sprachbildung und Sprachförderung" der Gemeinde Uetze, Akademie des Sports, Hannover.